Η ΦΙΛΙΚΗ ΜΑΣ ΣΧΕΣΗ
Θυμάμαι που μου έλεγε αυτός ο μεγάλος δημιουργός : << Και όταν περπατάς να εξασκείς τον εγκεφαλό σου να γεννά καινούργιες έγχρωμες εικόνες , γεμάτες ποίηση , που η δύναμή τους να ξεπερνά τον ορίζοντα που βλέπουν τα μάτια σου ! >>...
Αυτή ήταν η δύναμη της φωνής του για να δημιουργούμε κάτι δικό μας !
Ο René Magritte , γεννήθηκε στο Lessines Βελγίου στις 21 Νοεμβρίου του 1898 . Γράφεται στη σχολή Καλών Τεχνών των Βρυξελλών το 1916 . Και το 1918 εγκαθίσταται με την οικογένειά του στις Βρυξέλες .
Το 1920 παντρεύεται την Georgette Berger , και αρχίζει να εργάζεται ως σχεδιαστής στη χαρτοποιία ταπετσαρίας τοίχων στο εργοστάσιο Peeters - Lacroix . Γράφουν μ' ένα φίλο του την Καθαρή Τέχνη της αισθητικής το οποίο δεν κυκλοφόρησε ποτέ και αρχίζει να δημιουργεί τα πρώτα του έργα αφηρημένης τέχνης .
Το 1923 εγκαταλείπει το εργοστάσιο και κερδίζει τα προς το ζειν φτιάχνοντας διάφορες αφίσες και διαφημιστικά σχέδια για Βελγικές εταιρίες . Το 1924 μαζί με τους Goemans , Lecompte και Mosens
( Βέλγοι διανοούμενοι ) ιδρύουν το περιοδικό Ισοφάγος . Αυτή την εποχή τον μυεί ο Lecompte στην ποίηση και κάνει την γνωριμία και άλλων διανοούμενων Βέλγων της εποχής του . Το 1926 συνεργάζεται στο περιοδικό Marie και φτιάχνει το πρώτο Σουρρεαλιστικό έργο το χαμένο αναβάτη ( Le jockey Perdu ) και συνεχίζει να φτιάχνει διαφημηστικά για διάφορους οίκους των Βρυξελλών .
Το 1927 ο René Magritte κάνει την πρώτη προσωπική έκθεση της αίθουσας ο Κένταυρος ( Galerie le Centaure ) και τον Αύγουστο αυτού του έτους το ζεύγος Magritte π η γ α ί ν ε ι σ τ η Γ α λ λ ί α σ τ ο Perreux-Sur-Marne , περίχωρα του Παρισιού . Το 1928 κάνει μια έκθεση στην Galerie L'Epoque , και υποστηρίζεται αυτή η έκθεση απ' όλους τους διανοούμενους φίλους του στο Παρίσι .
Το 1929 γράφουν με τον φίλο του Goemans την καθαρή αίσθηση ( Le sens propre ) και το ζεύγος Magritte περνάει τις καλοκαιρινές του διακοπές στην Cadaques με τον Salvador Dali και το ζεύγος Paul και Gala Eluard . ( Ο Dali δεν έχει κλέψει ακόμα τη γυναίκα του Eluard την Gala . )
Συνεργάζεται στο περιοδικό ( σουρεαλιστική Επανάσταση δια λόγου και Εικόνων ) και το 1930 το ζεύγος Magritte επιστρέφει οριστικά στις Βρυξέλλες . Το 1931 κάνει μ ι α έ κ θ ε σ η σ τ η ν α ί θ ο υ σ α Giso , και το 1932 εγγράφεται στο κομουνιστικό κόμμα του Βελγίου .
Το 1933 οργανώνει μεγάλη έκθεση στο Palais des Beaux Arts de Bruxelles ( Παλάτι Καλών Τεχνών Βρυξέλλες ) . Το 1934 ζωγραφίζει το βιασμό για πρωτοσέλιδο στο τι είναι Σουρρεαλισμός του Andre Breton . Το 1936 κάνει την πρώτη έκθεση στην Ν έ α Υ ό ρ κ η στη Galerie Julien Levy . Και ταυτόχρονα εκθέτει και στις Βρυξέλες , συμμετέχει στη Σουρρεαλιστική έκθεση των αντικειμένων στη Galerie Charles - Ratton στο Παρίσι και στην συνέχεια έκανε μια έκθεση στο Λονδίνο , που οργανώθηκε από τους Andre Breton και Paul Eluard .
Το 1938 δίνει διάλεξη στο Λονδίνο στη London Gallery με τίτλο Η γραμμή της ζωής .
( La Ligue de vie ) . Από το 1938 έως το 1947 ο René Magritte εκθέτει συνέχεια και συμμετέχει σε διάφορα καλλιτεχνικά περιοδικά τέχνης . Το 1948 ένα από τα σπουδαότερα συμβάντα είναι ότι εκθέτει έργα σ' ένα καινούριο στυλ , που θα το ονομάσει Αγελαδινή Περίοδο . Το 1952 έκθεση με τον Paul Delveaux στο Καζίνο της Knoke . Το 1953 εκθέτει στην Νέα Υόρκη στη Galerie Αλεξάνδρου Ιόλα . Μέχρι το 1964 οι φίλοι του René Magritte συνέχιζαν να προβάλλουν το έργο του μεγάλου αυτού ζωγράφου διότι πίστευαν στο μήνυμα της τέχνης του .
Το Μάρτιο του 1964 δούλευα σ' ένα αρχιτεκτονικό γραφείο στις Βρυξέλλες , ( av . de Villegas 25 ) στον Brunwick , γνωστό Αρχιτέκτονα των Βρυξελλών και μου ανέθεσε να πάω στο σπίτι του κ.René Magritte ( διαμέρισμα είχε τότε ) για να συζητήσουμε για το μελλοντικό του σπίτι . Μου άνοιξε ο ίδιος την πόρτα της εισόδου , και καθίσαμε στην τραπεζαρία , γνωριζόμαστε από το 1963 στο atelier , ήταν μια σχολή Καλών Τεχνών που βρισκόταν στην rue du Commerce 51 , στις Βρυξέλλες . Στην περίπτωση των εργασιών του σπιτιού του , ο René Magritte δεν ήταν εύκολος . ΄Ηθελε τα πάντα να έχουν την αρμονία και την αναλογία τους . Π.χ. Τα σκαλοπάτια της εισόδου ανάλογα με το φάρδος της πόρτας έπρεπε να εξείχαν δεξιά και αριστερά 35 πόντους , αντί 27 που προβλέπαμε , οι γωνίες να στρογγυλευόντουσαν 7 πόντους ακτίνα και το χείλος να ήταν διαγώνιο τόσες μοίρες και στρογγυλωτό .
Στο γραφείο ανέλυα την συζήτηση που είχα με το μεγάλο αυτό καλλιτέχνη στον κ. Brunwick και ανάλογα προσπαθούσαμε να ικανοποιήσουμε όλες τις επιθυμίες του .
Είχαμε με τον René Magritte δέκα συναντήσεις για το σπίτι του . Ενδιάμεσα έστειλε δύο έργα στον κ. Brunwick << νομίζει , πως θα πληρώσει την αμοιβή με πίνακες ; >> Τελικά ο René Magritte δεν έχτισε ποτέ . Εγώ συνέχιζα να τον συναντώ στη Σχολή στο atelier κάθε απόγεύμα διότι ερχότανε για ελεύθερο σχέδιο και ταυτόχρονα μας ανάλυε ορισμένες σκέψεις και την έννοια των αντικειμένων μ' ένα είδος φιλοσοφικού περιτυλίγματος που οδηγούσε στην υπερπραγματικότητα . Με βοήθησε να κάνω μια έκθεση στις Βρυξέλλες στην αίθουσα L'angle aigu av Louise το 1965 και μπορώ να σας πω , πως μ'εκτιμούσε ιδιαίτερα . Ο René Magritte έγινε γνωστός από το 1947 , που με το έργο του αναγνωρίστηκε ως ένας από τους σημαντικότερους σουρρεαλιστές ζωγράφους . Αναγνωρίζεται εύκολα διότι διαθέτει προσωπικό ύφος . ΄Εχει επηρεάσει και επηρεάζει τους σημαντικότερους ακόμα και σήμερα ζωγράφους , καλλιτέχνες και ποιητές . Τα σουρεαλιστικά έργα του , διαθέτουν ποίηση , φαντασία και λόγο σε μια άλογη κοινωνία .
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ